Zadenbibliotheek in de HuB. en in Bibliotheek Brunssum

Gepubliceerd op: 22 april 2024 13:33

In de HuB.Bibliotheek hebben we onze eerste zadenbibliotheek geopend. Vanaf 24 april is er ook een zadenbibliotheek in Bibliotheek Brunssum te vinden.

Wat is een zadenbibliotheek?
De zadenbibliotheek is een plek in de bieb waar je gratis zaden kunt lenen en ruilen. Elke zadenbieb heeft een wisselend assortiment zaden. Het zijn zaden van groenten, kruiden en bloemen. De zadencollectie bestaat uit zaden die terug zijn gebracht door leners en door tuiniers die hebben geoogst uit hun tuinen.

Hoe werkt het lenen?
Je kunt zaden gratis “lenen”. In de zadenbibliotheek geldt geen uitleentermijn en er zijn geen boetes: de bibliotheek werkt vanuit 100% vertrouwen. Je kiest zaden die je nieuwsgierig maken of die je graag wilt hebben.

Als je zaden leent, zaai je ze in je tuin. Van de planten die opkomen, laat je de mooiste plant bloeien én zaad maken. Let op: soms gaat een plant pas in het 2e jaar bloeien! Zaden zitten in de zaaddoos van de bloem of in de vrucht van bijvoorbeeld een pompoen. Dit zaad verzamel je en laat je drogen. Na het drogen breng je een deel van deze zaden terug naar de zadenbieb. Je zaden worden door onze vrijwilligers toegevoegd aan de collectie en weer uitgeleend aan andere tuiniers.

Meer info is te vinden op: zadenbibliotheeknederland.nl